A kirúgás művészete
A munkáltatói felmondást jól nem lehet csinálni, ez egyértelmű. Mindig rossz érzést kelt, és mindig veszteség, fájdalom jár vele. Amire lehet törekedni, hogy a legkevesebb veszteséget és fájdalmat okozzuk az elbocsátottnak is, és a cégnek is. Ha leépítés, ha megérdemelten kirúgott kollégáról van szó, erről a vezetői feladatról bárki szívesen lemondana. Kivéve a kis cégecskék őrjöngő, “százan várnak a helyedre” típusú tulajdonosait, de ők szakmai szemmel nem tekinthetők vezetőnek. A normális világban lehet felmondáskor is korrektnek, emberségesnek, őszintének lenni, ami sokkal kevesebb sérüléshez vezet mind az elbocsátott munkavállaló, mind a cég szempontjából. És normáliséknál ez is egy cél, ugye? (Hatalmi mámort hajhászva a felmondás, mint hatalmi akció ad élményt a felmondónak, azt itt most nem tárgyalom ki).
Azt már megírtam, hogy munkavállalói nézetből hogyan lehet felvértezni magad az állás elvesztésének érzelmi sokkja ellen, de a vezetőknek, akiknek munkakörébe tartozik, hogy ezt közöljék, még tud kínos pillanatokat és hosszútávú rossz érzést szerezni egy ilyen feladat. Sőt, nemcsak a leépítettnek, de az ottmaradtaknak is. Utóbbiak a túlélők bűntudatában fognak kínlódni egy-egy ilyen kirúgási hullám után. Az a fajta érzés, hogy „miért ő és miért nem én” egészen addig ott marad, amíg rendbe nem jönnek a cég dolgai. Vagy az a pánik, amikor a leépített kollégákról tudják, hogy egyébként jól csinálták, miért is lett akkor vége? És egyből jön a szorongás: de hát én is jól csinálom, nekem is véget érhet, velem is megtörténhet? Meg bizony.
HR-es és vezetői munka (lenne) ezt helyretenni az emberekben. Nem nagyon tudják, hogyan kell, próbálnak megnyugtató mondásokkal továbblendülni ezen, de ilyenkor ez már nem működik. Fals mondásnak hat, ha egy leépítés után azt mondja egy felsővezető az ottmaradtaknak, hogy “mindenkire számítunk”. Meddig? Merül fel a kérdés a “túlélőkben”.
A bosszú
A leggyakrabban kifogásolt leépítési stratégia, amire nekem panaszkodnak az álláskeresők, természetesen a jogilag kérdőjeles és/vagy erkölcsileg vállalhatatlan megoldások. Sajnos e témában sosem hihetem, hogy készen vagyok, már mindent láttam, mert munkáltatók elképesztő kreativitással aljaskodnak azok ellen a munkavállalók ellen, akik akár évtizedekig tolták a cég szekerét. És van a sima igazságtalanság, amikor az elbocsátottak úgy érzik, más jobban megérdemelte volna a felmondást, és/vagy mást racionálisabb lett volna elküldeni, és ők nem szolgáltak rá a felmondásra. Hogy miért döntünk leépítéskor valakik elbocsátása mellett, az külön poszt tárgya lehetne, nem ez a mai témám.
A jogaidért kiállni fontos, ezt csináld is, ahogy az ügyvéded tanácsolja, de bosszúra koncentrálni csak időveszteség, ideje pedig pont nincs egy munkanélkülinek. (Más nézetből: ha már bosszú, az nem sürgős. Jól fog esni akár évek múlva is. Innen az intelem: óvakodjon mindenki a türelmes ember haragjától. Ezért sem érdemes aljaskodni a felmondáskor – meg úgy általában sohasem.)
Az aljasság és az igazságtalanság feloldása viszont csak úgy megy, ha egyszerűen félreteszed, nem rágódsz rajta és a jövődet kezded építeni. Ebben tudok segíteni, jól kidolgozott módszerekkel.
Aljasság kimaxolva
Tipikus-aljas stratégia a pénteki, munkaidő végén közölt felmondás. Főleg kkv-s szokás, kispályásan arra bazíroznak, hogy a munkavállaló már úgysem tud semmit tenni, ügyvédet sem tud elérni, mire végetér a kirúgós szeánsz. Sarokbaszoríják, a sokktól nem tud majd ellenállni és racionálisan gondolkozni, aláír mindent – az is megérne egy posztot, milyen feltételek kerülnek elő ilyenkor… Hétfőre lenyugszik, mire bármit is tudna tenni, és már késő is, hiszen aláírta. Ráadásul ez nemcsak érzelmi, de racionális alapon is szemétség: két napot máris elvettek a felmondási idejéből, és tönkretettek egy hétvégéjét. Szükségtelenül, mert a cég ezzel semmit sem nyert. A két nap veszteség viszont elég fájdalmas egy tudatos álláskeresőnek, mert még pont felhívhatott volna egy-két partnert, ügyfelet, szakmai ismerőst, hogy „helló, vége a munkaviszonyomnak, járjatok már nyitott szemmel, hátha láttok valahol egy lehetőséget nekem, hétvégén összedobom a CV-met, hétfőn küldöm is.” Oké, ennél választékosabban kell fogalmazni, de a lényeg ez.
Ennek mindenféle fokozottan lelketlen változata van, több szükségtelenül aljas húzást láttam már.
Pl. behívták emberünket, hogy közöljék a rossz hírt, mire visszatért az asztalához, már lelőtték az összes hozzáférését, hogy még egy búcsúlevelet se írhasson, ne tájékoztathassa a kollégákat a saját nézőpontjából, képletesen kiütötték a lapátot a kezéből. Vagy, rátelefonált a főnök, hogy hol vagy, hát ügyfélnél, oké, légy ügyes, majd gyere be az irodámba, ha visszaértél… Ott szépen elbeszélgettek, mi volt az ügyfélnél, jajdeügyes vagy, köszi, dokumentáltad is ezt, ugye? Hát hogyne. A főni elküldött gyorsan egy SMS-t, majd kisvártatva bekopogott a HR-es szakma egyik szégyene a felmondási papírokkal. Vagy, a másik furcsaság, amikor már munkavállalónk érezte, hogy baj lesz, jött hozzám álláskeresésben segítséget kérni, mert egy pont rá passzoló álláshirdetést talált, és azt nagyon akarta volna a jelenlegi billegő széke helyett. És megpályáztuk a saját jelenlegi állását…
Én meg több alkalommal simogattam szegény álláskeresők lelkét az álláskeresésük támogatásakor, mert nem az állás elvesztése fájt igazán nekik, hanem EZT a bánásmódot nem tudták feldolgozni. Hogy inkorrekten bántak velük, nem nézték ki belőlük, hogy felnőtt, korrekt ember módjára, rendesen átadják a pozíciójukat akkor is, ha felmondanak nekik. Hogy a sokéves munkájukat egy szemétkedő eljárással fejezik be, miközben lehetett volna ezt korrekten is. Hogy pitiáner idiótának nézték őket, akiknek a kicsinyes bosszújától tartottak, hogy ellenségként kezelték őket. Tanulság ez mindig: tudd, kit rúgsz ki, és vajon hogyan reagál majd rá. Ráadásul az aljasságnak nincs semmilyen kimutatható haszna a cég számára, így teljesen fölösleges.
A jóindulatú bénázás és az alkalmi karriertanácsadó
Amikor hűde emberséges akarsz lenni, akkor is tudd, kivel ülsz szemben. Benne van a kockázat, hogy a csalódott/dühös/megrettent/sokkolt munkavállalótól nem tudod, mit várhatsz. Ha nem ismered. De ha a főnöke voltál évekig, talán csak ismerned kellene, nem?
Pont én is jártam már így: ott ült velem szemben, mint két árvízkárosult a főni meg a HR-es, ez utóbbi a nevemet sem tudta, és sajnálkoztak nagyon, hogy rossz hírt közöltek. Amit én már – piaci ismeret, iparági trendek ismerete folytán rég sejtettem, terveztem is vele. Egyértelmű volt, hogy megtörténik, nagyjából az is belőhető volt, hogy mikor (a multik meg a fiscal year end ugye… nagy jóstehetséget nem igényel). Meg hát ha a főni állást keres hasonló tájékozottsága okán, akkor figyeljen már oda, kinek teszi ezt láthatóvá a Linkedinen 🙂 Tragikomikus volt, hogy nekem kellett végetvetni a meetingnek: értek mindent, egyfelől ismerhetnének már annyira, hogy ne rettegjenek attól, hogy inkorrekt leszek, vagy hisztire váltok, és akkor majd nem tud a két férfiember mit kezdeni velem. A józan hozzáállással sem tudtak mit kezdeni, és ez már az ő szakmai hiányosságuk volt… Másfelől hagyjuk már a nyavalygást, be kell fejeznem még, ami hátra van, ha már így állapodtunk meg, hogy a nyitott ügyeket rendben lezárom a maradék időben és tán bekapcsolnám az open-to-work kapcsolót, ne vesztegessék a drága időmet, rakják össze a papírokat, haladjunk, mert ez a dolgunk. Itt picit tátvamaradt a szájuk, saját bevallásuk szerint sem láttak még ilyet. Én meg fontolóra vettem, hogy felveszem a jobangel szolgáltatások közé az Értelmes felmondási technikák top vezetőknek c. workshopot. Legalább nem aljas vagy sértő, csak röhejesen ügyetlen eljárás volt. Munkavállalói tanulság pedig, hogy ha a cégnek nincs stratégiája arra, mi lesz a felmondás után, és neked van, akkor nagyjából az lesz, amit te akarsz. Ehhez higgadtnak kell lenni végig, és lennie kell egy tervednek – cégek esetében ezt exit plannek hívják, de nem árt, ha a munkavállalónak is van ilyenje.
Talán ebbe az ügyetlenkedős körbe sorolható az a gyakori amatőr “segítség”, amikor a valóban jóindulatú elbocsátó vezető a saját lelkének megnyugtatása érdekében próbál másik állásajánlatot találni az elbocsátottnak, bevetve a saját kapcsolatrendszerét. Sok baj van abból, ha az elbocsátott – hirtelen kétségbeesésében el is fogadja a “lehetőséget”, gondolkodás nélkül, csakhogy megússza a munkanélküliséget, álláskeresést. A fogadó céget nem ismeri úgy, mint egy álláskereső, csak úgy, mint egy üzleti partner. Nagyon más nézet, így könnyű hibázni, melléválasztani. Az ajánló vezető sem jár jól ezzel, tehát ez duplán kontraproduktív. Ha majd az álláskereső tisztába került a céljaival, kérheti ugyanezen vezető segítségét, mint referenciaszemély. Ennek van értelme, a kapkodásnak nincs.
Outplacement profin
Szerintem EZ az igazi employer branding része, amit csak a nagyok engedhetnek meg maguknak. Nem piti trükközés, olcsó szemétkedés lengi körül a felmondási eljárásukat, hanem pénzt költenek az ún. gondoskodó elbocsátásra. Persze, csakmert profin csinálják, még nem lesz könnyebb vagy kevésbé fájdalmas a kollégának, mégis megéri így csinálni. Mert a jövőre nézve nem mindegy: lehet, hogy az a kolléga, akit most elküldesz, ügyfélnél/partnernél köt ki, és döntéshozó lesz. Ha rendesen bántál vele, nem kell rettegni, hogy bosszút akar állni, sokkal inkább számíthat rá a cég, mint együttműködést kereső partnerre. Volt kollégákkal szívesebben dolgozik együtt, van egy alapvető bizalom, ami évek alatt már kialakult. Kár lenne ezt elvesztegetni.
A tervezett, gondoskodó elbocsátás – szakmai néven outplacement – komoly költséget jelent a cégnek. Ez a módszer arra koncentrál, hogy az elbocsátott munkavállalót ne hagyja magára az álláskeresésben. Karriertanácsadót rendelnek mellé, coaching, trainer, pszichológus is van akár a csomagban, és több hónapos együttműködés, így álláskeresőnk nem fog elveszni az őt ért traumában. Nem teljesen kilátástalan a helyzete, hiszen azonnal elkezdenek azzal foglalkozni, mi lehet a szakmai jövője és – ellentétben a jóindulatú vezetővel, aki ügyetlen karriertanácsadóvá válik lelkiismeretfurdalásában vergődve – ők karrierszakmai alapokon nyújtanak segítséget az elbocsátó munkáltató pénzén.
E módszernek egyetlen “hibája”, hogy munkavállalóként a fájdalma és a sértettsége néha nem hagyja láttatni mindezek hasznát. Azaz, megintcsak HR-es feladat lenne, hogy erről akkor is tanítsa a munkatársakat, amikor szó sincs leépítésről. De most is értem, hogy ha valaki hirtelen HR-fórumot tartana egy ilyen témában a cégénél a kollégáknak, egyből elkezdődne a kombinálás a folyosón, hogy akkor mikor is lesz leépítés… Tetszettek volna a munkavállalók bizalmát is elnyerni, nemcsak a lojalitására pályázni!
# # #
Tetszett a poszt? Lájkold, oszd meg!
Egyetértesz? Vitatkoznál? Hozzáfűznél valamit? Várom szeretettel a kommented!
Ha neked is személyes segítségre van szükséged az álláskeresésedben, pályaorientációban, karrierváltásodban, válogass tematikus szolgáltatásaimból, vagy nézd meg hogyan tudok segíteni egy vezetői portfólióval eligazodni az álláskeresés útvesztőiben! További információkért látogasd meg Facebook-oldalam, vagy kövess a Linkedinen!
# # #
L. Cz.
mondta:A fentieket elolvasva eszembe jutott egy posztötlet. Lehet, hogy már volt, csak én nem találom (pedig kerestem). Ahogy írod: „Szerintem EZ az igazi employer branding része, amit csak a nagyok engedhetnek meg maguknak”. Ez jól hangzik, jó egy évtizede hallottam-olvastam először, hogy jön a munkaerőhiány, most már csak a profik maradnak meg, a hírhedt KKV-k (Papa-Mama 2000 Bt) ki fog rostálódni.
Aztán itt vagyunk 2023-ban és a jóféle „százan vannak a helyedre” munkaadók (eleve a kifejezés is csak ezekre a típusú cégekre utal, de rájuk nagyon) még mindig itt vannak. De nem úgy, hogy a konjunktúra alatt megszűntek, majd a 2020 elejétől érkező ilyen-olyan nehézségek miatt újjáalakultak, hanem bizony mindig is itt voltak, akkor is, mikor tényleg gond volt az emberhiány.
Mi lehet az oka, hogy a ’90-es évek vadkapitalizmusában gyökerező „ha nem tetszik, el lehet menni” KKV-k a borítékos pénzzel, vadparaszt kisfőnökökkel és egyéb problémákkal még mindig itt vannak köztünk? A piac öntisztító hatása mostanra már el kellett volna, hogy tüntesse őket, de kiirthatatlanok.
jobangel
mondta:Nagyon jó kérdés, és nyilván csak sejtem a választ. Ezek a lények azért maradtak fent, mert eltűrik őket a munkavállalók. Ahogy 30 éve hallgatjuk a „mikorra tervez gyereket” kérdést állásinterjúkon, miközben felnőtt egy generáció, és vannak nők, akiknek már az anyját is erről kérdezték állásinterjún… És senki nem állt fel egy ilyen kérdésre, hogy „itt van vége az interjúnak, mit képzel?”. A „nincs választásom” és a „muszáj tűrni” a két legerősebb indok szerintem…
Balfredo Alfredo
mondta:#VoltegyszeregyJobangelblog ?
Carapace
mondta:Hallottam olyat, hogy úgy rúgtak ki valakit, hogy új irodába költözött a cég, kiosztották a listát, hogy ki, hol fog ülni és emberünk nem találta meg a nevét rajta… 😀
HellsAngel
mondta:En a hozzaferes elvetelere mindig egyfajta szolgaltataskent tekintettem -sose lehet tudni, kit milyen mely godorbe lok a kirugas, es hogy bekattan-e. Igazabol magarol se tudja az ember, es, khm. lehet, hogy akaratlanul is elkezdi lelovoldozni a processzeket a szerverrol. Ez pedig eleg career limiting move volna, jobb ezt megelozni. A kulonbozo emlistakra kuldott szazoldalas leveleket se ertem, „kedves kollegak, most rugtak ki, hat tudjatok meg, hogy a Pisti ilyen volt, a Karcsi meg ilyen volt …”, mire jo ez. Valoszinuleg ezert szeretem a sakkot, senki sem dumal kozben, es ha nem latod, mi fog tortenni tiz lepes mulva, nem kezded el a jatek utan verni a tantrumot meg ertelmezni a helyzetedet. Maximum annyival kommentalod, hogy „hat igen, keseru leckebol tanul az ember”.
Belavoltam
mondta:En meg csak nem is hallottam ilyen ostoba emberrol, aki duheben szabotalna az ex-ceget. Egyreszt ez mar buntetojogi kategoria, masreszt a jovore gondolva, ki az, aki egy ilyen idozitett bombaval szeretne dolgozni?
Bambanő
mondta:„Tipikus-aljas stratégia a pénteki, munkaidő végén közölt felmondás. „: valójában ezt tanítják a hr-eseknek. nem azért mond fel pénteken, mert aljas, hanem mert ezt tanulta.
az van mögötte, hogy a felmondás sokkját jobb a családi, baráti környezetben kiheverni, amire hétvégén több esélye van. Hétvége, karácsony előtt, stb.
jobangel
mondta:Nem, csak annyi van mögötte, hogy péntek délután 4-kor már úgysem találsz ügyvédet… A legtöbb elbocsátott nem is mondja el azonnal otthon, mert nem meri.
Balfredo Alfredo
mondta:Az ilyesféle mondatok, mint „…mert ezt tanulta.” pont azt a benyomást erősítik, hogy a háer, mint tudomány és mint szakma nem létezik. Annyi a tudnivaló, hogy pénteken kell kirúgni? Ez kevesebb, mint egy meghámozott léggömb madzag nélkül 🙁
Belavoltam
mondta:Allitolag a penteki, sot karacsonyi felmondasban az a racio, hogy akkor az immar ex-munkavallalonak legyen ideje megnyugodnia, meg kipihennie a stresszt. Ami persze bullshit.
De egyet ertek azzal a velemennyel, hogy a legjobb bosszu az, ha az inkorrekt cegtol minel tobb jo ex-kollegat atcsabit az ember az uj ceghez, ill. ha az uj cegnel elegansan ignoralja az inkorrekt ceg termeket, amennyiben az relevans lenne.
Aztan siman lehet irni egy lehuzos glassdoor review-t is, bar mindenhonnan azt hallom, hogy az ott leirtakat erdemes megfelelo kritikaval fogadni, mert a haragos ex-munkavallalok nem feltetlen korrekt ertekelest adnak.
François Pignon
mondta:Sokszor az is elég bosszú, hogy a volt munkavállaló közvetlenül vagy közvetve szépen elszipkázza a még ottmaradt kollégákat. Ha talált jó toborzót, fejvadászt, aki megkörnyékezi az adott cégnél maradt hasonló kvalitású embereket… Az emberidegen cég meg szépen tömködheti az újabb lékeket a süllyedő hajón.
Otthon nem tudom, mennyire elterjedtek a Glassdoorhoz hasonló portálok, vagy álláskereső oldalakon vannak-e véleményszekciók. Kétlem persze, mert Mo-on ma mindenkinek csak jogai vannak, kötelezettségei senkinek. Pl. közszereplőkről még fénykép se készülhet csak úgy, ha jól tudom, vö. a nyugati lesifotózással – vagy a magyar bűnügyi hírek a bűnözők szignóját se közlik, vö. a nyugati sajtóban teljes névvel és fényképpel szerepelnek. Illetve a magyar Linkedinen is mindenki kínosan irtózik attól, hogy egy-egy céget konkrétan megemlítsen. Vö. nyugaton ezalatt külön PR-je van közösségi médiában is a nagyobb vállalatoknak, néha humortól se mentesen! Ha meg a magyar állami cégeket is idevennénk, a karót nyelt hivataloskodásukkal, Ptk-idézgetéssel és ügyfélelhárító-szolgálattal, az összehasonlítás még szörnyűbb lenne.
De a szóbeli referenciának nagyobb is lehet az ereje, nem? Oda-vissza! A cégek elfelejtik, hogy álláskereséskor ők is vizsgáznak-levizsgáznak. Olyan élményem is akadt, hogy a volt cégemet már megelőzte a híre, mint az interjúmon kiderült.
amyjo
mondta:Hát, igen, szerintem sokan tudnánk mesélni igencsak érdekesen hangzó felmondásokat. Mindjárt én is megosztom az enyémet. Még, kb. 15 évvel ezelőtt egy masszázsszalonban dolgoztam -külföldi masszőrökkel-recepciósként, ketten voltunk ,egy váltótárssal, akit nem ismertem, és ő sem engem. Mint kiderült aztán, a főnök barátjának a lánya volt. Dolgozgattam, az idő telt-múlt, a főnök egyszercsak elutazott másik oszágba, aztán meg visszajött-előtte nekem sopánkodott, hogy a felesége is szeretne vele menni :)-aztán amikor visszajött, akkor kezdődtek a problémák. Történt ugyanis, hogy a főnök unokahúga is betért a szalonba, a szolgáltatást igénybe venni, az akkori párjával. Mondta, hogy lehet, majd még ez-az lesz neki, mondtam, ok, majd szóljon, ha még szeretne valamit. Nem szólt. Ezt a főnök igencsak sérelmezte, hogy hát szegény lány nem kérhetett még mást is. Kérhetett volna, csak nem tette, nem szólt semmit. Aztán még komoly érv volt ellenem, hogy a masszőrök elmentek kirándulni a szomszéd országba, mindenféle papír nélkül. Egyébként folyamatosan jártak oda azelőtt is, mindenféle dokumentum, engedély, szóval minden nélkül. A főnök azt mondta, hogy én erről tudtam, hogy ők oda mennek, sőt, szándékosan úgy írtam nekik a napi beosztást, hogy egyikük teljesen szabad legyen-nem igaz, csak eggyel kevesebb hely volt, mint lány, és a hibalehetőségeket akartam kiküszöbölni így-és egész előző nap azért futkosott, hogy nekem ebből nehogy rendőrségi ügyem legyen. Na, mármost, megkérdeztem a lányokat, hogy találkoztak e bármilyen „hatósági emberrel”, de azt mondták, hogy nem, nem láttak ilyet. Sőt, őket arról sem tájékoztatta senki, hogy ne mehetnének a szomszédos országba. Ami még plusz érdekesség, hogy a helyemre a volt főnök unokahúga érkezett, akit -micsoda véletlen-éppen akkor rúgtak ki a munkahelyéről. Aztán még visszahallottam, hogy a váltótársam folyamatosan fúrt a hátam mögött, annak ellenére, hogy soha nem látott, és amikor kérdezte az egyik vendég, hogy hol vagyok, a volt főnököm széttárta a kezét, hogy engednie kellett a nyomásnak. Aláírtam aztán a közös megegyezést, mivel azzal fenyegetett meg, hogy másként csatolni fogja a véleményét. Hát igen, nagyon fiatal voltam még akkor.
Bosszút illetően én semmit nem tettem, viszont a karma igencsak működött, valószínűleg a volt főnököm számláján más is lehetett, mert pár éven belül meghalt mindkét szülője, a lánya, és a felesége is. Köszönöm, hogy elolvastátok 🙂
jobangel
mondta:Köszi, hogy megosztottad a történeted, ebben sok érdekes elem van…
amyjo
mondta:Hű, de kíváncsi lettem, megosztanád velem? Légyszi-légyszi, kérlek 🙂 Privit is írhatsz 🙂
jobangel
mondta:Hát, igen, tapasztalatlanka is voltál. „Csatolni fogja a véleményét, ha nem írod alá a közös megegyezést” — Na és? Kit fog érdekelni a véleménye, és olyan papírra írja-e, amit nem lehet összetépni?
A főnök haverjának lánya, a főnök unokahúga, a rendőrségtől rettegés… Jobb, ha ilyen helyen nem dolgozol…
Amyjo
mondta:Köszönöm szépen, tényleg érdekes volt, egy másik szemszögből is látni a dolgokat
Am az első, ami eszembe jutott, amikor olvastam a hsz- edet, hogy, te jó ég, úgy bírlak Téged 😍, még ilyen félismeretlenül is