Nem pályát választanak most a fiatalok, hanem karriert!

Nem pályát választanak most a fiatalok, hanem karriert!

Mint sokminden az álláskeresés és munka témájában, a karriertervezés is egy bizonytalan téma lett. A „karrier” szótól sokakat kiráz a hideg. A „karrierista” az valami pejoratív, önzést és gátlástalanságot magába foglaló jelentést kapott, ezzel együtt a „karrier” is negatív képzeteket kelt. Pedig nem kéne.

A karrier pedig nem más, mint szakmai előmenetel. Ahogy a családi életét nagyjából elképzeli az ember, már gyerekkorától fogva, alakulgat folyamatosan. A karrierjét is el kell kezdenie alakítgatni, „hála” az elhibázott oktatási rendszerünknek, általános iskola hetedik-nyolcadik osztályában 13-15 évesen lehet elkezdeni ezzel foglalkozni… Kicsit korainak tűnt már akkor is, mikor én voltam benne. A mai világban még inkább korainak tűnik a karrierutat, szakmát úgy megválasztani, hogy annak a vaskalapos felfogás szerint egész életükben el kellene kísérnie az ifjoncokat. Miközben kis túlzással naponta új szakmák alakulnak ki és tűnnek el. Pl. a mai harmincasok hitték-e gyerekkorukban, hogy „Online Community Manager” állásra fognak pályázni? Vagy hogy az internet és közösségi oldalak olyan üzleti tényezővé válnak, ami szakmákat generál? Online marketingest, webáruház adminisztrátort, felhőmegoldások sales managerét, és persze mindezen megoldások fejlesztői munkái is komoly szakmává alakultak.

A most kialakuló személyiségük mentén a tizenéves fiatalok nyilván nem tudják, hogy vezető vagy specialista irányba kellene indulniuk, bár sokszor már ilyenkor is látszik, hogy kiből nem lesz vezető. Hogy kiből lesz vezető, az nem látszik 🙁  Hogy mire érdemes specializálódni, alig látszik egy gimnáziumból. A másik probléma, hogy ha ma egy fiatal eljut egy jó középiskolába, majd egyetemre, jól tanul, jól végez, az egyáltalán nem garantálja, hogy a megszerzett tudása piacképes lesz. Megint visszatértünk az oktatás problémáihoz…

El kell jutnunk oda is, hogy ne akadjon ki a tanár, a szülő, ha a gyermek azzal áll elő, hogy ő abból akar megélni, hogy blogger lesz. Mert elég bizonytalanul hangzik, viszont lehet ezt racionálisan is megközelíteni: miről akarsz majd blogolni? Azt kell tanulni. Meg online marketing stratégiát, salest, egyebeket emellé. Meg is van az irány, ami többféle utat nyithat később.

Szerencsére egyre több cég tart nyílt napokat, ahol megláthatják a fiatalok is, milyen egy cég belülről, milyen munkák, lehetőségek vannak. Ezek általában már a felsőoktatásba készülőknek szólnak, de itt lenne az ideje foglalkozni a középiskolákba készülőkkel is. A legtöbb ifjonc összesen annyit mérlegel, hogy jól akar majd keresni, lehetőleg nem napi 16 óra munkában megszakadva. Ezt értem is, láttak rossz példát eleget. Abban kellene segíteni őket, így pályaválasztás környékén, hogy felmérjék: mi való nekik, mi lesz az az irány, ami majd később választási lehetőségeket is kínál a karrierjükben. Itt jönnek elő azok a menedzsmentfogalmak, mint vízió, célok, készségek, értékek, érdeklődési kör, motiváció, készségek. Majd ezek ismeretében lehet választani valami oktatási intézményt, ami támogatja ebben a pályaválasztó fiatalt.

Ebben segíthetnek szülők, lelkes, munkájukra büszke vezetők, cégvezetők, HR-esek. És leginkább pedagógusok, akik ezeket az embereket megkeresik, és felkérik őket arra, hogy segítsenek a diákjaiknak. Vagy legalább nem hajtják el azt a cégvezetőt, aki kér egy fél órát egy ilyen előadásra.

# # #

Két hasznos cikk pályaválasztáshoz: középiskolákba készülőknek, felsőoktatásba készülőknek

# # #

Tetszett a poszt? Köszönöm, ha megosztod, lájkolod, kommenteled!

Ha személyes segítségre van szükséged az álláskeresésedben, karrieredben, válogass tematikus szolgáltatásaimból vagy ingyenes online önéletrajz-konzultációért írj nekem!

Tetszett? Oszd meg másokkal is!

Válasz Berelhetoreklamfelulet hozzászólására

Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Mások mondták:

  1. HellsAngel
    mondta:

    @Berelhetoreklamfelulet: Csak hogy mindenhez legyen egy ellenvelemeny, es legyen szep kerek a komment-szekcio.

    A gyakorlatorientaltsag egy lozung. Annak idejen az egyik legjobb tanarom azt mondta erre, hogy „az egyetem nem technikusokat kepez”. A hallgatok az egyetem alatt mindig sirnak, hogy a kepzes nem eleg gyakorlatorientalt, aztan amikor kikerulnek az iparba, akkor meg azon sirnak, hogy az 1000 oldalas specifikaciot nem tudjak egyedul elolvasni es megerteni (vagy ha ok nem, akkor a szakma oregei banatosak, hogy ez mar ott van a 130. oldal lap aljan, miert nem olvastad, az meg egesz az eleje). Meg amikor villamosmernokkent szembekerulnek a legalapabb szabalyozasi feladattal, ami termeszetesen resze a tananyagnak es mindenkibe beleverik kalapaccsal, de ennek ellenere ok mar a temakor nevet sem tudjak felidezni, akkor altalaban atkapcsolnak a „nekunk nem mondtak, hogy ez kelleni fog” uzemmodra, ami ugyanarrol a vegtelen arroganciarol szol.

    Termeszetesen jobb egyetemeken a jobb oktatok pontosan tudjak, hogy a fiatalok sem tokeletesek, ezert hiaba valami alapvetesrol van szo, legalabb egy negyed orat megis annak kell szentelni, hogy ezert es ezert a Bernoulli-egyenlet ismerete hasznos egy evi szazezer dollart kereso mernok a napi munkajaban, mert kulonben mindenki atkapcsol energiatakarekos uzemmodra. Kulonosen a US egyetemi vilag szenved ettol a betegsegtol, ahol mindenki tetemes diakhitellel kezdi az eletet, ezert anyagyilkoskent tekint mindenkire, aki valami haszontalansagot akar lenyomni a torkan.

    Ennek kapcsan belemehetnenk abba, hogy miert nincs egy legalabb kozepes magyar egyetem, de kommentet akarok irni, nem regenyt. Ha valaki most fiatal, es ugy erzi, hogy o igazan egyetemre akar jarni, en is azt javasolnam neki, hogy menjen el egy jo kulfoldi egyetemre, ahol emberszamba veszik, ahol vilagszinvonalu tanaroktol tanulhat, ahol van penz a kutatasra, ahol a kutatasi temat nem az hatarozza meg, hogy melyik berendezes nem ment meg tonkre, mert beazott a terem, ahol nem azert tanul, hogy certifikatot kapjon rola, hogy o valaki es kesobb majd erre verje magat, hanem esetleg tenyleg megszereti a szakmat, ami nincs atpolitizalva, stb. stb. stb. Ilyen nalunk gyakorlatilag nincs.

    A „droidkepzesrol” meg annyit, hogy ha a valodi eletben meg kell oldani egy feladatot es ket jelentkezo van, az egyik mozgositja az univerzum energiait, intuicioval, taltos-saman kepessegekkel a dolgok melyere lat, koltokent es muveszkent atirja es ujra ertelmezi a valosag szovedeket, mig ekozben a masiknak eszebe jut az a harom szo, amit az egyetemen errol a temarol bele vertek, akkor tippelj, hogy vajon melyik fogja megoldani a feladatot. Errol is irhatnek, orvosokrol, akik azt hittek, okosabbak, mint a protokoll, programozokrol, akik azt hittek, jobb memoria-allokatort tudnak irni, mint a beepitett, autoszerelokrol es komuvesekrol, akik „okosak voltak”, stb.

    Egy szakembertol pontosan annyit var el a tarsadalom, hogy tudjon „a konyv szerint” dolgozni. Erre elvileg szinte mindenkinek kepesnek kene lennie, akinek van eleg memoriaja tanulni, a gyakorlat megis azt utatja, hogy 10 egyetembol kikerulo emberbol 9 keptelen ra, es alap dolgokra sem emlekezik.

  2. Berelhetoreklamfelulet
    mondta:

    @Bambano:
    Én konkrétan egyetemista vagyok, így nem kis rálátásom van arra, hogy konkrétan egyes tanszékek 40éve ugyan azokat a zh-kat adják visza újra meg újra, és gyakorlatilag annyiból áll a vizsgázás, hogy aki tudja megszerzi, betanulja a válaszokat(vagy előre kidolgozza, és beviszi a papírt és azt adja be, mert ilyen is előfordul), azt átmegy ha épp azt kapta amelyiket megtanulta abból a párból ami lehetséges
    100% quality….

    És ugyan úgy látom a sok sok olyan embert, akinek agyi színvonala alapján kb. max mekibe lesz alkalmas, de beseggeli azt az anyagot ami kell, így átmegy, hiába lövése sincs arról, hogy mit mond vissza mint egy verset…

    Nyilván akik ilyen random hulladék töltelék „diplomákat” szereznek, ahol már az 5ösiket szerzi az illető, de még mindig semmire sem elég, ott nem annyira észrevehető, hisz az igyse-úgyse kel semelyik cégnek, de gyakorlat orientáltabb szakmákban, a gyakorlati oktatás hiánya valós probléma.

  3. pippa2011
    mondta:

    Legyen valamilyen diplomád és beszélj nyelveket.
    A karriered ott dől el, hogy milyen állásokat hirdetnek, mire van kereslet. Így lesz a bölcsészből business analyst, a közgazdászból cupcake sütő vállalkozó, a bányamérnökből autóipari üzemvezető, a szociálpedagógusból logisztikus.
    True stories.

    Nagyon szűk réteg az, aki azzal foglalkozik, amit tanult. És ez már így is marad.

  4. kukatr
    mondta:

    @Bambano: Teljes mértékben egyetértek veled. Minden interjúmon azzal érveltem, hogy gyorsan bele tudok tanulni bármibe a szakterületemen belül. Ugyanis ezt a képességet át tudta adni az egyetem a sok sallang ellenére is.

  5. Bambano
    mondta:

    az oktatás rossz hírnevét elsősorban azok a cégek keltik, akik nem bírják elfogadni, hogy az egyetem nem az ő konkrét igényeikhez gyárt kész munkaerőt. ami nyilvánvalóan lehetetlen, hiszen a cégek sokfélék, ha egynek gyártanának kész munkaerőt, az a többinek nem felelne meg, így azok rapliznának. ráadásul hogy képzel munkaerőt egy olyan cégnek, amelyikről azt se tudod, hogy létezik-e még, mire kiadod a diplomát?

    @Berelhetoreklamfelulet: „máskülönben fél év arra megy el, hogy a minimumot átadják a szerencsétlenek, addig meg nem hogy nem termel, de még elvesz egy másik munkást is.”: ideje lenne megérteni a cégeknek, meg a bírálóknak is, hogy amit ebben a mondatrészben írtál, az kellene legyen a normális ügymenet. ez ellen tiltakozni kb. akkora tévedés, mint perelni a mekket, hogy a forró almástáska nevű desszert süt.

  6. Bambano
    mondta:

    @Berelhetoreklamfelulet: szerintem a többségnek, akik szidják az oktatást, fogalmuk sincs sem arról, hogy mit kellene tanulni az egyetemről, sem arról, hogy konkrétan mit tanítanak. én most nyomulok az ötödik diplomámért, emellett ráláttam még másik három szakra, és csak minimális, tolerálható mértékben tapasztaltam azokat a problémákat, amik miatt sokan szidják az oktatást.

    például én tanultam olyan jogszabályt is, amit majd hónapok múlva fognak életbe léptetni, ez nyilvánvalóan nem lehet 30 éves elavult tananyag.

    meg én tanultam alany-állítmány egyeztetést is…

  7. Berelhetoreklamfelulet
    mondta:

    @Bambano:
    Nem.
    Az egyetemek jelenleg konkrét dolgok beseggelésére tanít. Nem azt tanítja meg, hogy hogyan tanulj, azt max a hallgató tanulja meg, miközben beseggeli a már több évtizede elavult anyagot amit oktatnak és a zh-n elvárnak.
    Vagy kipuskázza. Nem mintha sokat érne, a „megtanult” tananyag nagy részére már 1honap múlva sem emlékszik a hallgató.

    Annyira értelmes dolgokat tanítanak egyes egyetemeken, mint pl.: vegyészmérnök szakon random kémiai egyenleteket kell betanulni, majd szóról szóra visszaadni, körülményekkel, paraméterekkel együtt.
    Nagyon sokat hozzáad a hallgató későbbi munkájának minőségéhez:
    -vegyészmérnökök 99% sose fogja használni
    -ha kéne akkor is ott van ezer meg ezer forrásba, csak fel kel ütni egy könyvet

    De ez csak egy példa, rahedli olyan dolgot megtanítanak, amit úgyse fejből fog használni az ember(már azért sem, mert még ha tudja is, a lehetséges hiba elkerülése véget úgyis kell az irodalmi megerősítés)
    eközben zéró gyakorlati tudást ad. Elvégzi az egyetemet, és a cégeknek kell betanítania az embert utána, mert annyira 0 a tudása a munkához.
    Emiatt van az, hogy gyakorlatilag elhanyagolható az olyan hely, ahol nem várnak el legalább 2év tapasztalatot, mert máskülönben fél év arra megy el, hogy a minimumot átadják a szerencsétlenek, addig meg nem hogy nem termel, de még elvesz egy másik munkást is.

    Ez mondjuk nem igaz a nagyon hiány szakmára(pl.: it), de nem azért, mert ott jobb az oktatás, csak ott annyira nagy a hiány, hogy inkább felvesznek egy kezdőt alamizsnáért, azt had gányoljon valamit, jobb mint a semmi alapon.

  8. Bambano
    mondta:

    szerintem érdemes lenne kialakítani egy koherens véleményt az oktatásról, mert szemet szúr, hogy egyik paragrafus a másikat cáfolja.

    Ha tényleg az a helyzet, hogy szakmák tűnnek el és keletkeznek egyik pillanatról a másikra, akkor HELYES az az egyetemi hozzáállás, hogy nem képeznek kész munkaerőt aktuális vállalati érdekek szerint, hanem alkalmazkodásra oktatnak és univerzális alaptudást adnak. Ekkor viszont az oktatási probléma sugallása téves.

  9. kukatr
    mondta:

    @csárlszbrunzol: Aki jól tanult, az nem gürizte végig a sulikat.

  10. csárlszbrunzol
    mondta:

    Rendben van az írás, de egy megjegyzést hadd tegyek:
    nem biztos, hogy az csinál karriert, aki jól tanult és végiggürizte a sulikat.

  11. Visceroid
    mondta:

    Fideszisztánban a fiatalok menekülőutat választanak. Amíg van. Utána italmárkát.