4+1 készség, amit tudnia kell egy XXI. századi irodistának

4+1 készség, amit tudnia kell egy XXI. századi irodistának

A szakmai tudás természetesen még mindig a legfontosabb, de egyre többször annyira speciális az adott cégek követelménye, hogy szakmai tudásban a biztos alapokat keresik, és a többit majd ők megtanítják – akár általuk fizetett tanfolyamokon is. Ha alapértelmezettnek vesszük a szakmai tudást, akkor még néhány olyan dolog van, ami gyorsítja, segíti vagy épp megalapozza az álláskeresés sikerességét az irodai munkákra.

1. Nyelvtudás

Főleg a magabiztos angol és/vagy német nyelv ismerete az általános igény, de egy-egy egzotikusabb nyelv ismerete önmagában is segíthet valakit álláshoz. Enélkül viszont még a szakmai tudás is kevés Legutóbb pl. irodai munára állásportálon keresve állást 52 db hirdetésből egyetlen egynél nem kértek nyelvtudást. Azt tudta megpályázni az álláskereső, akinek segítettem, hiába volt a szakterületen huszonéves gyakorlata… ugye látszik, mekkora esélyektől esett el így? De így van minden más területen is: sales, jog, HR, marketing, ügyfélszolgálat, logisztika. Az SSC-kről például azt gondoljuk, hogy bárki felvesznek, annyira küzdenek a munkaerőhiánnyal. Igen, bárkit, aki beszél egy idegen nyelvet legalább. A többit gyorsan meg lehet tanulni, de a nyelvtudáshoz legalább egy év kell, annyit egy munkáltató sem tud várni, és persze az új kolléga betanítása keretében sem kezelhető a nyelvoktatás.

2. Digitális írástudás

Ez már túlmutat azon, ahogy régebben beírták az emberek az önéletrajzba az ismeretek közé, hogy „internet”. Ha a wordben írt, PDF-be mentett árajánlatod fájladatlapjából nem szeded ki, hogy nem te írtad a template-et, sőt más cégtől „szerezted”, az sem jó, az ügyfélnek sem fog tetszeni… (Nyilván az sem tolerálható, ha mástól szerzel szellemi terméket, de ez nem tudás, hanem erkölcs kérdése, ez a poszt most a tárgyi tudást tárgyalja).

A táblázatkezelők, mint Microsoft Excel, Google Táblázatok, Open Office ODF fájljainak stb. ismerete létfontosságú lett. Mostmár annyira nem elég, ha valaki tud táblázatba gépelni, használni kell tudni minél magasabb szinten. Ezzel együtt eljött a „felhőben dolgozás” kora. Sok cégnél már online tárolt dokumentumokat online kell tudni szerkeszteni, visszakeresni. Dropboxban, Google Drive-on, OneDrive-on stb.

A digitális írástudás azt jelenti, hogy úgy általában képes vagy használni az internetet, bármire. Az okostelefont szintén. Illetve a mindezekre való hajlandóság szintén fontos. Sajnos, ez főleg a senior korúak problémája, de az Y generáció tagjai sem feltétlenül vannak tisztába egy Facebook Page vagy Group menedzselési feladataival, pedig lehet a munka része, így elvárás is. A másik oldalon, a munkáltatónál meg sokszor fel sem merül, hogy egy Y generációsnak ezzel gondjai lehetnek.

3. Közösségi média jelenlét

Ha nem tudod, hogy kell a termékednek, amit sales-ként értékesítesz, némi reklámot csinálni a Facebookon, akkor az baj (nemcsak a marketinges dolga ez). Ha nem találod meg a Linkedinen az üzleti partneredet, az sem jó. Ha nem tudod megválaszolni cég Facebook oldalán reklamáló ügyfél kommentjét, posztját a cég nevében , mert nem tudod, hogyan kell, az sem lesz jó.

4. Hibaelhárítási, hibamegoldási képesség

Ma már rossz válasz bármire, hogy „nem megy a gépem”, meg „technikai problémák”. Ha pl. nem éred el a levelezésed, mert a notebookod meghibásodott, akkor telefonról ugye eléred? Outlook Web Accessből (OWA) másik gépen? Fel tudod hívni a helpdeskest, még akkor is, ha külföldön ül, hogy segítsen? (nyelvtudás) Persze megsütheti a távelérés lehetőségét, ha a géped még a netre sem tud fellépni.

Különösen fontos ez a képesség akkor, ha home office-ban szeretnénk elképzelni az irodai munka jövőjét. Rendben, hogy lesz céges háttér, de nincs rosszabb egy olyan kollégánál, akit sosem látunk, alig halad a munkával, és folyton betelefonálgat a helpdeskre azzal, hogy mikor mi nem megy.

+1 Naprakésznek lenni

Akár a közéleti, gazdasági kérdésekben, akár a technológiai fejlődésben muszáj tartani a lépést. Ha az ügyfél Viber-en akar hívni, akkor legyen Viber fiókod, sőt, tudd, mi az. Ha a piac változásai látszanak a témakörödben, akkor tudd, miért, mi változott. A jogi környezet változásait is figyelemmel kell követned, ha a munkádat kicsit is érinti a jog (ha csak szerződéseket iktatsz, akkor máris „érintett” vagy)

Írj te is!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Mások mondták:

  1. tigris90
    mondta:

    Lehet, hogy csak magamból indulok ki, de nekem, mint Y-generációsnak kicsit vicces volt ez a lista, mert ezek elég alapvető dolgok a számunkra – természetesen hasznos volt a blogpost, nagyon is!
    Továbbá szerintem az is elég fontos, hogy a fentihez hasonló alap feladatokat az ember tudjon önállóan megtanulni, annyi, de annyi videó van fent a neten mindenféle témában.

  2. jobangel
    mondta:

    @kukatr: Van, de ebben keresnek a legtöbben munkát. Programozói állásokra nem kell tanácsokat adnom, ott már egy TXT-ben írt CV is oké, és nekik ezek a készségek vagy nem kellenek vagy már rég fölötte járnak.

  3. kukatr
    mondta:

    Mondjuk egyszer definiálhatnád az irodai munkát. Akárhonnan is indulsz, mindig a saleshez/marketinghez érsz vissza. Van élet azon kívül is.

  4. jobangel
    mondta:

    @ajto fefa: racionálisan nézve lázadhat úgy is, hogy közben van olyan munkája, amiből a lázadást finanszírozhatja, sőt… Nem attól lesz valaki lázadó, ha nem halad a korral, és felszínes sem lesz, ha ismeri a mai irodai környezetet. Ebben most azt szántam segítségnek, hogy aki sokéve otthon van, és kiszakadt az irodai tempóból, tudja, mit kell bepótolnia. Szerencsére ezek ingyenesen is felszedhető dolgok (a nyelvtudást mondjuk nehézkesebb online, ingyen, de passzívból aktívat így is lehet)

  5. ajto fefa (törölt)
    mondta:

    Egyébként érdekes jelenség, amit önkéntelenül is felhozol: a cégek jó része nem jó egyéniségeket keresi (és itt határozottan nem az életművészekre gondolok), hanem azokat, akik már az interjú 0. napján tudják az xyz programot kezelni a felhőben. Pedig minimális IT-ismeretekkel ezt úgy 2 óra alatt meg lehet nekik tanítani, ellentétben a valódi személyiség meglétével, ami pont a sales / ügyfélszolgálat területeken lehet kirívó versenyelőny.

  6. ajto fefa (törölt)
    mondta:

    Ez a poszt a “hogyan legyél tömegember” címet is kaphatta volna. Becsülöm, hogy segíteni akarsz, de hadd legyen valaki annyira lázadó, hogy nincs közösségi média profilja (ettől még adott esetben értékesebb, ötletesebb, nagyobb hasznot termelő alany is válhat belőle, mert nem egy felszínes ikszedik senki). Már ha nem havi nettó 250 az életcélja és tökéletes multis rabszolgának készítjük fel.

  7. maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző
    mondta:

    @Online Távmunkás:

    Egy korábbi munkahelyemen kellett bérkommentelnem is. Csináltam rá egy kamu profilt, ez http://www.facebook.com/profile.php?id=100004826929252 volt az.

  8. kukatr
    mondta:

    @kukatr: Oké még a PR részlegnek is szakmába vág.

  9. jobangel
    mondta:

    @Online Távmunkás: Igen, de én azt látom, hogy akinek ez dolga lenne, az sem feltétlenül tudja. Pl. pár szolgáltató nagyon profin válaszolgat a reklamációkra, mások inkább kitiltják a reklamálót, ami valószínűleg megcsappant szerződés-állományban fog látszani.

  10. kukatr
    mondta:

    A harmadik pont salesnek és marketingesnek szakmai tudás, a többinek meg felesleges, sőt gyakran jogosan tilos is.

  11. Bambano
    mondta:

    a fészbukkal kapcsolatban az első kérdés, amit sokszor elfelejtenek feltenni, hogy vajon én akarok-e fészbukozni. mivel ebbe senki másnak sincs beleszólása, így az, hogy a cég mit akar, irreleváns.

  12. Online Távmunkás
    mondta:

    Az Y generációt sokan félreismerik, az okostelefon appjainak használata nem jelenti azt, hogy ilyet programozni is tudnak, sőt, sok esetben még a beállításokat se ismerik…

    Sok cégnél tilos a közösségi médiában a céget képviselni vagy a cég nevében nyilatkozni, ha valaki nem kap rá engedélyt a kommunikációs csapattól. Ez nem véletlenül van így, az emberek többsége nem tud profin kezelni se panaszokat, se kellemetlen kérdéseket.