Lehet-e 100% home office, és ha igen, akkor miért nem?

Lehet-e 100% home office, és ha igen, akkor miért nem?

A provokatív cím egyben a véleményem is, némi pontosítást azért adnék: vannak munkák, főleg szoftverfejlesztés és szakmai környezete kapcsán, ahol működhet a 100% home office, ill. ahogy a világ fantáziájában él, a tengerpartról laptopon dolgozó freelancerek világa. A valóság ennél kicsit összetettebb.

Elkezdtem ennek feszegetését a múlt heti Hello Vidék interjúban is, de ott terjedelmileg nem volt lehetőség ezt a nézetet is kifejteni. Konkrétan azt, miért irreális a 100% home office igénye a munkavállalók részéről, még akkor is, ha van rá néhány példa. Néhány. A jövő a hibrid működésé, kérdés, hogy mennyire tudjuk ehhez igazítani az életvitelünket.

100% home office, van ilyen? – Inkább ne is legyen…

Elméletben lehet, sőt, példák is vannak rá, hiszen mindent IS meg lehet oldani távolból, amit régen irodából oldottunk meg. Azt gondoljuk, hogy kényelmes, és az életvitelébe mindenkinek könnyen beilleszthető. Ez utóbbi már kérdőjeles. Az előnyöket nem kell ecsetelnem, a home office-nak kétségtelenül sok előnye van. A hátrányok viszont keveseknél tudatosultak még, pedig kellene:

  • A laza munkaszervezés nehezebbé teszi az együttműködést a kollégákkal. Egy hajnalban aktív pacsirta és egy éjjel aktív bagoly nehezen talál közös idősávot az együttműködésre. Ez a feladatok hosszabb ideig tartó megoldását eredményezi.
  • Aki 100% home office-ban van, az kimarad a cég életéből. Csak a munkája látszik, az ember nem. Csak egy név egy excel táblában. Nem kérdezik, mire van szüksége, könnyebben leépíthető, nem lehet vele barátkozni, mert csak munkakapcsolatokat teremt a cégben, emberi kapcsolatokat nem, afféle fantom lesz.
  • A 100% home office leépíti a cégkultúrát. A közös értékek, hiedelmek, rítusok, viselkedési minták stb. eltűnnek. Mi fog akkor összetartani egy céget? Az üzleti világban az érdek egy stabil, bár önmagában barátságtalan tényező, ha csak ez tartja össze a céget, annak ezernyi veszélye van… De vannak még munkahelyek az üzleti világon kívül is, ahol tényleg a közös cél az, ami a közös gondolkodást is inspirálja.
  • A munka-magánélet szétválasztása egyre nehezebbé válik. A magyar otthonok jó része nem úgy lett tervezve, méretezve, hogy legyen egy saját irodai környezetnek helye, így kanapéról, konyhaasztalról stb. dolgozva a családnak is lehet kényelmetlen. Ha két felnőtt családtag dolgozik így egyszerre, akkor még inkább kényelmetlen. Ha hazaér a család, el kell pakolni a gépet. Vagy, ha folyamatosan otthon vannak, akkor nehéz így elvonulni, elmélyülni. Sőt, ha van dolgozószoba, akkor is elmondható, hogy a munkahelyi stressztől csak egy ajtó választ el. Ami lehet kevés is.
  • Eltűnik a munkaidő fogalma: ami nem feltétlenül baj, de azt tapasztalom, hogy aki home office-ban dolgozik, sokkal többet dolgozik időre mérve, mint az irodaiak. Ők néha hazaviszik a munkát, a 100% home office-osnak viszont mindig otthon van a munka. Nem tudja befejezni, csak abbahagyni.
  • Eltűnik a szabadnap fogalma: miután mindig közel vagyunk a munkához, a szabadnapjainkon is hajlandóak vagyunk „na jó, 10 percre be tudok lépni” módon szabadnapon is dolgozni. Ez megint mehet a családi élet rovására, ill. egy remek, szerethető munka is túl tud csordulni, ha nincs benne távolmaradási lehetőség, szervezett, minőségi pihenés.
  • Versenyelőny/versenyhátrány. Az emberi kapcsolatok kizárólag online térben tartása jó megoldás, ha nincs más lehetőség (lsd. még pandémia), de versenyelőnyt jelent a személyes kapcsolat, ha arra van lehetőség. Egyszerűen jobb a kommunikáció, mert évezredek óta van gyakorlat a személyes kommunikációra. Az online-ra meg nincs.

Be akarsz jönni dolgozni?

Eközben sok munkavállaló kifejezetten nem szeret home office-ban dolgozni, mert számukra a munka-magánélet szétválasztását a fizikai hely szétválasztása is jelenti. A helyes narratíva a jövőben az lesz a munkáltatók részéről, hogy „van ám szép irodánk, ha szeretnél, be is jöhetsz dolgozni„.

# # #

Tetszett a poszt? Lájkold, oszd meg! Egyetértesz? Vitakoznál? Hozzáfűznél valamit? Várom szeretettel a kommented! 

 Ha te is szeretnél egy olyan munkahelyet, ami neked jó, válogass tematikus szolgáltatásaimból, vezetőként nézd meg a vezetői portfólióban rejlő lehetőségeket!

 További információkért látogasd meg Facebook-oldalam!

# # #

Tetszett? Oszd meg másokkal is!

Írj te is!

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Mások mondták:

  1. F. Pignon
    mondta:

    Három hónapot sikerült egy olyan állásban dolgoznom, ahol részben lehetett otthonról is dolgozni – hétvégénként alapban úgy. Ez is már rögtön egy olyan dolog, hogy ahol folyamatos a munkarend, ott a heti 7 napból az 5 munkanap váltásban hétvégére is esik – vagy túlórában kifizetik –, az irodisták se kivételek. (A témában folyton mindenki csak a „sima” irodai melókra gondol.)

    Megvan az az általános kép, hogy milyen jó távmunkában: kávé-cigi, lazulás, kiugrok boltba stb. Aha… Már azon gondolkoztam, hogy beállítok egy 3. monitort csak a kommunikációs csatornákhoz. Az emailek, skype vagy whatsapp-üzenetek száma egy zsúfoltabb napon távmunkában hatványozottan megnő, mert nem tudsz átszólni a másiknak, odamenni megbeszélni, telefonálni a belső vonalon, odahozni az adott papírt, hanem mindent küldeni (szkennelni) és visszaküldeni kell, a félreértésekről már nem is beszélve, mert sokan képtelenek írásban kommunikálni.

    A slusszpoén: mivel távolról is meg lehet oldani ugyanezt a munkát, ezért olcsóbban kiszervezték a francba az egész részlegünket Indiába, mi meg megyünk Szevasztopolba. Welcome to the 21st century!

    Ui.: egyébként jó, hogy lett egy újabb hunglish szavunk. Bár tény, ez még legalább nem olyan megmosolyogtató, mint a „radar kontroll” meg a „kamion parking” és hasonló khimérák, amiket úton-útfélen láttam. Tőlem is kérdezték, hogy dolgoztam-e „hó mofiszban”. Mondtam, hogy megtisztelő volna, de sajnos nem dolgoztam még a Home Office-ban. 😀 Csak angol nyelvterületen kívül hívják így. A UK-ban ez a belügyminisztérium neve. 🙂 A távmunka simán „work from home” (vagy working remotely). Egyetlenegyszer nevezte home office-nak egy amerikai kollégám, de ő is a fizikai környezetet nevezte így, az otthoni irodának használt szobáját, nem a távoli munkavégzést mint folyamatot. (Tudom, nem az első a világtörténelemben, voltak cifrább dolgok is, lásd cakes–keksz (pedig biscuit), vagy mondjuk a farmer és a jeans esete…)

    1. Balfredo Alfredo
      mondta:

      Ha már nyelv és angol: mi a kölönbség a home office és a telecommuting között?

  2. Balfredo Alfredo
    mondta:

    @Jobangel: A klasszikus felállás szerint az az időszak, amit a munkavállaló az othhonában tölt, nem munkaidő. A home office ezt alapjaiban forgatta fel, így nem meglepő, hogy nem mindenki szereti.
    Akárhogy töröm a fejem, igazából egyetlen előnyt tudok mondani, az is több feltételhez kötött. Amennyiben a munkahelyed openoffice rendszerű (mert a kápók még a falak költségét is megspórolták a saját prémiumuk érdekében), koncentrálást igénylő, nagyobb feladatot nem tudsz elvégezni, mert az állandő nyüzsgés – jövés-menés – telefoncsöngés stb. zavarnak. Ha otthonról dolgozol és van egy helyiség, ahová bevonulhatsz a külvilág zavaró tényezői elől, hatékonyan és intenzíven tudsz dolgozni.

  3. Carapace
    mondta:

    Ahol most dolgozom, ott egy nemzetközi csapatnak vagyok a tagja. Én vagyok az egyetlen magyar, a többiek angliában meg indiában vannak. Az ügyfél meg az USAban. A cégnél az összes projekt ilyen. Miért mennénk be az irodába?

    Meg aztán… volt olyan munkahelyem, ahova reggel meg este is 2-2 órát kellett ingáznom. Totálisan inproduktív idő, most ez nincs.

    Aztán.. Van egy egy éves kislányom. Amíg én dolgozok az anyukája vigyáz rá, de marha jó érzés, hogy akármikor elmehetek vele sétálni egy fél órára, vagy mesét olvasni egy kicsit.

    Imádom a Home Officet.

  4. Kocog
    mondta:

    Még pár kérdés a homeoffice kapcsán:

    Ha van is lehetöség egy dolgozószoba kialakítására, vajon fizeti-e a cég a lakbér arányos részét, a villanyszámla és a fütés arányos részét?
    Ha nincs dolgozószoba, akkor belesegít-e a cég egy nagyobb lakás megszerzésébe? A megfelelö irodabútor beszerzésébe?
    Hogyan kezelhetö az a konfliktus, ami a homeoffice-osok és azok között keletkezhet, akik nem tudnak homeoffice-ban dolgozni, pedig esetleg szeretnének?

    (” Holnaptól nekem is homeoffice-ban kell dolgoznom. Nem tudom miért, de a családom cseppet sem örül ennek.
    Péter, 39 éves, patológus „)

    1. jobangel
      mondta:

      Magyarországi cégeknél láttam, hogy amikor kitört a covid és a lezárás, akkor nagy monitort, irodaszéket, íróasztalt is engedtek hazavinni. Nyilván nagyobb lakása ettől senkinek sem lett, ezért is írtam, hogy a magyar otthonok jórésze nem így van tervezve.

      Sok cégnél alap, hogy az otthoni munkavégzést támogatják, pl. jó nagy mobilnet kerettel.

      Áram, fűtés, lakbér rész kétélű fegyver lehetne, nem is feszegetném: nyilván a munkavállalóktól sem kértek pénzt, csakmert fűtötték az irodát… Valójában ezt a filléreskedésnek tartanám, ha egyértelmű lenne, hogy olyanok a fizetések, amikből kényelmesen meg lehet élni.

      Emellett viszont külföldiában megjelent olyan gyakorlat is, hogy aki 100% HO-ban van, annak levonnak a fizetéséből. Ezt sem tartom jónak, természetesen.

      1. Balfredo Alfredo
        mondta:

        A téma megnyugtató rendezéséhez kellene egy kontroller is, aki segít számszerűsíteni mind a megtakarításokat, mind az additiv költségeket, amik akár a munkáltatónál, akár a munkavállalónál felmerülnek a home officera átállás, majd tartós mukavégzés miatt. Miután ez a munkavállalók fóruma, a munkáltató költségeit majd összegzi valaki más.

        A munkavállaló egyszeri költsége lehet egy dolgozószoba kialakítása kényelmes íróasztallal és formatervezett székkel. Számítógépet és mobiltelefont munkaeszközként biztosít a munkáltató. Ha netán nem, akkor ezeket is be kell szerezni. Szélsőséges esetben az ingatlan bővítése vagy nagyobb lakás vásárlása is felmerülhet, de ilyesmit a munkáltató bizonyára nem fog fizetni, még részben sem.
        Rendszeres pluszköltség lehet egy tartalék internet előfizetés. Alapban feltételezhetjük, hogy van a munkavállalónak valamilyen internet előfizetése, s ha nem működik, az „csak” bosszantó. Ha a home office időszakában nem működik, az sokkal súlyosabb. Ezért kell egy második előfizetés: ha az alap vezetékes volt, akkor a második előfizetés valamilyen mobil adatkeret lehet. Ha az alap is mobil, akkor a második is lehet mobil, de egy másik szolgáltatónál. Egy lehetséges megoldás, amit írtál is, hogy a munkáltató biztosít jó nagy adatkeretet, ami kiválthatja a második előfizetést.
        Szintén pluszköltség, hogy napközben is fűteni kell a lakást, ha home officeban ott tartózkodsz, miközben alapban csak egy alacsonyabb hőmérsékletet állítanál be. Mivel fűteni csak az év. kb. felében kell, továbbá az otthontartózkodás idejére csak valamivel magasabb hőmérsékletet állítasz be, összeségében nem egy nagy összegről beszélünk.
        Egyéb közművek fogyasztása és számlái is nőnek, mivel a céges számítógép is fogyaszt áramot, továbbá aki otthon van, WC-re is otthon megy, tehát több vizet használ, mint hagyományos munkavégzés esetén tenné.
        Home office esetén viszont elmarad a munkahelyre jutás költsége, azaz a munkavállaló kevesebbet költ benzinre vagy nem veszi meg a havi bérletet.
        Home office esetében a munkavállaló nem veszi igénybe az üzemi étkező vagy büfé szolgáltatásait. Viszont enni akor is kell, ha otthonról dolgozik valaki. Így az étkezésre fordított összeg csak akkor jelenik meg additiv költségként, ha netán az üzemi étkezést ingyen biztosította a munkáltató.

  5. Belavoltam
    mondta:

    “van ám szép irodánk, ha szeretnél be is jöhetsz dolgozni“

    Igy van, en is igy gondolom. Sajat magamra gondolva az „eltunik a munkaido fogalma” inkabb a veszely. Tobbet nem dolgozom otthonrol, mintha bemennek az irodaba, de az biztos, hogy a benti munkanak van egy kerete: beerek – dolgozom – hazamegyek.

    Viszont a home office-nak verhetetlen elonye, hogy a napi 8 oraban igy vagy ugy benne levo veszteseg idot (pl. locsifecsi a konyhaban, facebook-ozas) otthon kreativabban tudom felhasznalni, ill. itthon senki nem zavar hangos avagy haszontalan, nem produktiv beszeddel.

    A cegkultura miatt ezert en is partolom, hogy idonkent lassak az arcomat a cegnel. Bar nekem heti 1 nap is boven eleg lenne, hogy lassam a tobbieket 🙂

    Szamomra a jarvannyal a vilag vegleg atalakitotta a munkahoz, munkahelyhez valo hozzaallasomat. Nem rosszabb lett, hanem mas. Ha jelentosen visszavagnak a home office lehetoseget, akkor azonnal beallitanam az open to work badge-et a linkedin-en. Es olyan cegek kapasbol nem is erdekelnenek, ahol bigott modon elvarjak, hogy heti 1 napnal tobbet lassanak.