Hogyan nézz utána a cégnek, ahová állásinterjúra mész?

Hogyan nézz utána a cégnek, ahová állásinterjúra mész?

Tegyük fel, hogy sikeres volt a CV-írás, megbeszéltük az állásinterjúra híváskor, hogy milyen céghez megyünk, milyen munkabér-nagyságrendben gondolkodunk, és egyezik minden. De mégsem tudunk eleget a cégről… és meg is történhet, hogy jól melléválasztunk, mert minden szépnek, jónak tűnik, de pár hónap múlva kiderül: mégsem olyan szép minden. Ezt úgy lehet minél hatékonyabban elkerülni, ha az állásinterjún utánajárunk mindennek, aminek lehet. És még így is előfordulhat, hogy mellényúlunk, de talán kisebb rá az esély.

Hogyan nézz utána a cégnek, ahová állásinterjúra mész?

Kézenfekvő lehetőség a cég honlapjának megtekintése, de az csak az a nézet, amit a cég üzen magáról. Megtekintheted a termékeik leírását, a híreiket, a referenciáikat, ügyfeleiket esetleg. Sőt, a cégvezetők fényképe, rövid bemutatkozása is megjelenik néha, ezeket érdemes igazán átolvasni. Hátha még az a személy is bemutatkozott a honlapon, akihez épp állásinterjúra mész. Mindent, amit fontosnak találsz jegyzetelj ki, még útban az interjúra egyszer nézd át.

Hivatalos információk

Győződj meg róla, hogy a cég jogi környezete rendben van, ezt az http://www.e-cegjegyzek.hu/index.html oldalon teheted meg. Nézd meg az e-beszámolón, hogy áll a cég maga (http://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/kezdolap ). Vicces látni az álláshirdetésben piacvezetőnek és sikeresnek beállított veszteséges cégeket, de jó tudni róluk az igazat is.

Közösségi oldalak

Ezek mellett természetesen a Facebook, Linkedin a legnagyobb információforrás, bár itt is óvatosan kell kezelni az infókat: egy dühös, kirúgott alkalmazott, egy szomorú leépített hamarabb fog véleményt írni, mint egy boldog, ott dolgozó. A cégek Facebook oldalára is rá lehet nézni: a stílus, a posztolt témák jellemzik a céget, illetve ha panszkodnak és panaszt kezel a cég, abból is sok következetetést levonhatsz.

Emellett van erre szakosodott oldal, a https://www.munkahelyek.hu/ Itt kaphatsz képet a cégről, bár nekem vannak fenntartásaim azzal kapcsolatban, mennyire lesz ez őszinte.

Ha mintákat keresel a cég bizonyos kérdésekhez való hozzáállására (környezetvédelem, túlórakezelés, szabadságolás, ügyfélkezelés stb.), akkor látni fogsz valamiféle egységet a véleményekben, és egy-egy kiugróan más vélemény inkább sértettséget és bosszút, dühöt fog mutatni, mintsem tárgyilagos információt ad.

Egyes szakmákhoz érdemes lehet külön is felkészülni.

Könyvelő, pénzügyes, kontroller álláshoz

A cég nyilvános pénzügyi adatai az interneten fellelhetők, pl. közzétett beszámolók kereshetők a http://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/kezdolap oldalon. Ez neked többet elárul, mint az átlagembernek. Vezetői szinten akár ötleteket is adhat, mit is kell a cég stratégiájában átlátni, kiemelni, megváltoztatni. Ezekkel egyelőre ne hozakodj elő az interjún, de ha kialakult egy képed a számok alapján és gyökeresen mást mondanak, az lehet jelzésértékű

Marketinges, PR-os

A cég honlapján túl érdemes napi online sajtóban, Facebook oldalon, Linkedin oldalon megkeresni a céget. Mit írt magáról, mennyire jól szerkesztett, jól szövegezett az oldal? Szakmai szemmel milyennek látod? Milyen egyéb anyagaik vannak, azok mennyire jók a te szakmai szempontjaid alapján? Milyen sajtóközlemények, cikkek jelentek meg a cégről? Ebből következtethetsz a sajtókapcsolataikra, ill. arra, hogy e téren szükségük lehet-e fejlesztésre. A szakmai véleményed alakítsd ki, és ha szóba kerül interjún, óvatosan tudakold meg, mik a szándékaik ezekkel. Ha fejlődést várnak, mondd el egy-két ötleted. Ha hibát találtál, azt nagyon óvatosan említsd, ha egyáltalán úgy ítéled meg, hogy szabad ilyesmiről beszélni. Pl. nem elégedettek ők sem a jelenlegi megjelenéssel, erősíteni szeretnének, akkor beszélhetsz erről úgy, hogy „igen, láttam én is, hogy ez meg az még fejlesztésre szorulhat. Ha kifejezetten büszkék a meglévő anyagaikra, akkor inkább arról beszélj, hogyan vinnéd ezt tovább, milyen új ötleteket hoznál még (ha megkapod az állást, akkor majd javítod a hibákat is, de most nem aktuális erről beszélni, ha ők elégedettek).

Értékesítő, termékmenedszer, ügyfélszolgálatos

Készülj fel a termékekből, szolgáltatásokból, partnerekből a honlapjukról. Utána ezekre keress rá a neten máshol is. Mit írnak a vonatkozó szakmai online oldalak a termékükről? Mit lehet tudni a partnerekről? A partnerek említik-e a céget a saját honlapjukon partnerként? Vannak-e a cégről fogyasztóvédelmi oldalakon, fórumokon panaszok?

Mennyit adtak el az adott termékből, milyen a szakmai megítélese a termék jövőjének? Lefutott, jól bevált, vagy fejlődőképes a te megítélésed szerint? Érdemes egyáltalán ilyen termék értékesítésébe belefognod?

Mihez kezdj a megszerzett információkkal?

NE hozz döntést belőlük! Amikor utánajársz a cégnek, és neked esetleg nem tetsző információkra is bukkansz, akkor se építsd fel az előítéleteidet!

Csinálj egy listát arról, milyen fenntartásaid alakultak ki, majd minden ilyenre építs fel egy udvarias, semmit sem sugalló kérdést! „Önöknél hogyan megy a szabadságolás?” „Értem, és mi történik akkor, ha…”

Kérdezz inkább rá a cégnél, ők hogyan látják az adott témát, anélkül, hogy te elmondod, milyen negatívumot találtál. Ezzel elkerülheted azt is, hogy egy instabil, pénzügyi gondokkal vagy fluktuációs problémákkal küzdő cégbe kerülj. Ha a kérdéseidre kapott válaszoknak is utánajársz, valószínűleg könnyebben döntesz arról, ez acég, ez az állás való-e neked.

# # #

Hasznos lehet mindez az ismerőseidnek is? Lájkold, oszd meg!

Ha neked is személyes (jelen helyzetben csakis online, kamerás, élő konzultációs) segítségre van szükséged az álláskeresésedben, karrierváltásodban, válogass tematikus szolgáltatásaimból! További információkért látogasd meg Facebook-oldalam!

# # #

Írj te is!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Mások mondták:

  1. Balfredo Alfredo
    mondta:

    Mikor lesznek új írások?

  2. Don Tejbegríz a féllábú matrac
    mondta:

    @alalala: igen, alkalmaztam már. Pikk-pakk kiszűrhető hol van mindenki minimálbéren vagy bérminimumon és akkor már sejthető, hogy a többi fizu az zsebbe megy.

  3. Mérnök az utcáról
    mondta:

    @babona: Ja persze humbug.

  4. babona
    mondta:

    @alalala: 🙂 Az előző cikkben mintha Angyal pont azt írta volna hogy alkunak helye van mindenhol…

  5. alalala
    mondta:

    @Don Tejbegríz a féllábú matrac: ez jó trükk, alkalmaztad már a gyakorlatban? A saját fizetésemet mondjuk nem tudtam kiszamolni, de mi amúgy is egy különc cég vagyunk, nálunk többféle beosztásban többféle fizetésért dolgoznak az emberek. De ahol mindenki ugyan azt a fizetést kapja, ott tök jó kiindulópont ez a módszer, mert plusz körök nélkül megtudhatja a jelölt, hogy alkunak helye nincs, ott bizony ennyi jár.

  6. babona
    mondta:

    @Don Tejbegríz a féllábú matrac: Azért ennél kicsit bonyolultabb a helyzet de sokat segít ez is:) Trükköző cégeket lehet vele szűrni.

  7. Don Tejbegríz a féllábú matrac
    mondta:

    Ebeszámolón kiegészítő melléklet megnyit, bérköltséget a létszámmal leosztva meg is van, hogy milyen az adott cégnél a bérszínvonal.

  8. alalala
    mondta:

    @Túl sok felhasználó: “amire senki nem jön rá, ha még nem dolgozott a cégnél”

    Mikor meglátok egy érdekes állásajánlatot, akkor van, hogy rákeresek a cégre, hogy mit mondanak róla, de kb. csak arra jók ezek az értékelések, hogy megtudjam, hogy milyen juttatásokat ad a cég (ami amúgy az álláshirdetésben is benne van).
    Ha kevés értékelés van, akkor ugye adja magát, hogy nem lesz reprezentatív az eredmény, de sok értékelésnél is súlyozni, ill. rendszerezni kell a hozzászólásokat, mert mást mondanak a kül. részlegek, illetve a személyes problémák sem feltétlen érdekelnek és a régi értékelések sem biztos, hogy aktuálisak még. De ezekre többnyire senki nem jön rá, ha még nem dolgozott a cégnél 🙂

    Ha nagyon sok értéklés van és azok régóta ugyan azt a dolgot szidják, akkor lehet, hogy nincs kedvem személyesen is meggyőzödni róla, szóval azért megéri utánanézni a dolgoknak, de azért ehhez is tegyük hozzá, hogy – gondolom – nem én vagyok az egyetlen, aki csak akkor ír értékelést, amíg nagyon fel nem bosszantotta valami 😀

    Ránéztem most kiváncsiságképp az én munkahelyemre és itt is teljesen áll ez: van aki lehúzza (igaza van), van aki magasztalja (neki is igaza van), a fizetés is kb stimmelhet, rám mégsem passzol egyik sem.

    Bónusz: rákattintottam egy számomra ismeretlen cég egyik utolsó értékelésére, ahol hosszan dicsérik a céget, amire a cég is válaszolt: köszönjük, ha valamin még változtatnál, akkor nyugodtan beszélj a feletteseddel, vagy fordulj a “Feel-Good-Manager”-hez.
    Ezek alapján ez most egy jó cég vagy sem? 😀

  9. never again
    mondta:

    @Kipper: glassdoor-ról annyit, hogy pár volt munkahelyemet néha megnézem és érdekes módon időről időre eltűnnek a negatív kommentek… ha meg sok a nyitott pozijuk, akkor hirtelen lesz pár nagyonelégedett rég ottdolgozó, aki épp most lelkendezik…
    fizukról meg annyit hogy nem mindegy honnan vagy.

  10. Túl sok felhasználó
    mondta:

    Itt Svajcban (meg igazából az egész német nyelvterületen) elég jól működik a kununu.com, ahol a munkavállalók értékelik a munkahelyet. Én is szoktam ott értékelni, meg persze tájékozódni is.

    Na most az egyik volt munkahelyem (egész Svájcban jelenlevo szalloda- és étteremlánc) értékelései egész érdekes mintázatot mutatnak. 3 feletti pontszámnál biztos menedzsmentben vagy a központi irodában dolgozik vagy dolgozott az illető, 4 felett biztos az központi irodában, 4,5 felett pedig jelenlegi HR dolgozó.

    Na de ez az az összefüggés, amire senki nem jön rá, ha még nem dolgozott a cégnél. Munkát keresve annyit lát az illető, hogy van egy átlagos átlagpontszám, azon belül vegyesen helyezkednek el a vélemények. A pozitív értékeléshez mindig van szöveges rész, a negatívhoz sokkal kevesebb, az is néha szörnyű helyesírással. Ennek ugye az az oka, hogy a takarítók, konyhai mosogatók általában külföldiek, a pincérek/szakácsok nagyrésze szintén. A középvezetők már beszélnek annyira németül, hogy szépen leírják, mi a gond, csak ők vagy pont szerencsések és bekerültek a “főnök kedvencei” kategóriába, vagy 3 hónapon belül otthagyják a helyet (kivételek persze mindig vannak).

    Na ezt nem látja senki kívülről, ahhoz tényleg minimum excelbe kéne felvinni a véleményeket (kb 300), hogy ezek az összefüggések kibukjanak.

    De amúgy pozitív a véleményem a kununu.com-ról, pontosan azokkal a fenntartásokkal, amik a posztban is vannak. (Pl. 1-2 extrémrossz vélemény inkább sértődöttség, mint valódi értékelés…)

  11. Bambano
    mondta:

    hát ja, milyen igaz, a jelölt, akinek a cv-je hemzseg a magyartalanságoktól, helyesírási hibáktól (biztos nem láttál még ilyet egyet se 😛 😛 😛 ) az majd a linkedin meg a facebook profil jó szerkesztettségét fogja hibátlanul megítélni…

    vagy nem 🙂

  12. babona
    mondta:

    @jobangel: Linkedin… Ha a cég anyagi viszonyai érdekesek akár a pályázati portálok (s2020, stb); plusz a szakmai portálok és csoportok (pl gyógyszergyár…, K+F , egyetemi kapcsolatok stb.) is sokat elárulhatnak (nem a pr cikkekre gondolok. A (bulvár)sajtóból sajnos inkább a negatív infók jönnek le, ez könnyen előítéletesítheti az embert.

  13. jobangel
    mondta:

    @Kipper: Igen, az is nagyon jó. Pont azért nem mertem beírni, mert kevesebb magyar infó van rajta.

  14. Kipper
    mondta:

    glassdoor.com – nem kifejezetten Magyarorszagra vonatkozik, de akad ott hazai informacio is fizetesekrol, interju kerdesekrol es altalanos benyomasokrol.

  15. babona
    mondta:

    Édekes, főleg az előítéletes rész. Igazából annyi mindent meg lehet tudni egy cégről pusztán internetes tartalmak alapján, hogy nagyon nehéz a hiteles infókat kiszűrni, és még nehezebb ez alapján NEM TÚLSÁGOSAN ÉRZELMI döntést hozni. Kényes egyensúly ez, és ez csak EGY reménybeli munkahely. Pontosan akkora energiát kell bele fektetni, amennyit megér.