Linkedin 101 – 3. rész: Linkedin álláshirdetések – avagy minden álláshirdetés másképpen egyforma…
Linkedin sorozatom 3. részében az álláshirdetéseket nézzük át kicsit tüzetesebben. Bár blogom kedves kommentelője szerint nem annyira mások ezek a hirdetések – minőségben sem – az előző részben kifejtettem: a rossz minőségű álláshirdetést a Linkedin algoritmusa „bünteti”. Nem szándékosan, de ha a profilod és az adott álláshirdetés között nem „lát” az algoritmus nagy átfedést, akkor a hirdetés nem kerül eléd. És más elé sem, aki alkalmas lehetne. És a hirdető recruiter eredményei rosszak lesznek…
A Linkedin persze remek sorvezetőt ad az álláshirdetők kezébe is, sőt, ingyenes hirdetési lehetőséget is kínál. Az ingyenességhez viszont kötelező a cégnevet is megadni, a Linkedinen kívüli hirdetésekben ez sokszor hiányzik, ami nagyon idegesítő. És igen, hirdetnek toborzó cégek is itt, de ha versenyezni akarnak a cégek saját hirdetéseivel, nekik is sok információt meg kell adni. Meg is teszik. Egy álláshirdetés feladása induláskor így néz ki (vegyük észre a párhuzamot: amikor bekapcsoltad az open-to-work kapcsolót, megkérdezték, milyen szerződéses konstrukcióban dolgoznál – és lám, tőlük is megkérdezik, mit keresnek. Így fognak könnyen egymásra találni emberek és munkáltatók, akik ugyanazt keresik)
Aztán még lesznek „fura” kérdései: készségeket kell beírni! – ahogy neked is a profilodba ugye… De nem hagyja magára az egységsugarú alkalmi recruitert sem, egyből feldob lehetőségeket. Próbáltam a „jó kommunikációs készség” c. bullshitet beírni, hát nem hagyta 😊
Jönnek az izgalmasabb részek, pl. úgynevezett „screening” kérdéseket javasol. (pre-screening, pre-interview questions néven is futnak ezek a szakmában) Ezek azok a kérdések, amikkel a biztosan nem megfelelő jelölteket, ki lehet zárni a folyamatból. Ez csak elsőre hangzik rosszul, valójában jóval pontosabb lesz a találati arány mindkét oldalon. Így történhet – nemcsak Linkedines jelentkezésnél – hogy beküldesz egy önéletrajzot, és válaszul azonnal jön az elutasítás. Valamit nem találtak meg benne, amit kerestek… Az alábbi képen a kis teszthirdetésemre az alap Linkedin javaslatokat hagytam meg, de látszik: érdekes preferenciákat ad a toborzó elé.
Majd megjelenik az álláshirdetés. Mint látszik, azonos sorvezetővel mégiscsak hagy kibontakozni a Linkedin rendszere, és így egy sablonra nagyon különböző, kreatív hirdetések születhetnek – ha tehetséges ember hirdet… Így lesz minden hirdetés egyforma, mégis különböző.
Most egy random keresésre kieső álláshirdetést hoztam, ami elég szépen megmutat mindent, amit a Linkedin álláshirdetésekről érdemes elmondani. Látszik, hogy brutál hosszú, jól kidolgozott hirdetés, ez nyilván fizetett, nem ingyenes. (a képre kattintva, külön ablakban nagy méretben is megjelenik)
Belemenve a részletekbe, már a fejlécnél látszik sok érdekesség:
Van feladási dátum, cégnév, cégméret, iparág, seniority level, látszik, hányan nézték meg, hányan jelentkeztek, hogyan kell jelentkezni (Linkedinen 😊 ). Aranyos funkció, hogy ha nincs ott ismerősöd, akkor is megpróbálhatsz egyetlen kattintással keresni. Tényleg csak egy klikk, és felhozza az összes Linkedinen jelenlévő, épp ott dolgozó embert… (connections „add” link). Egyből látod a leendő kollégáidat, a pozícióneveket, az emberek stílusát, a cég diverzitását. Ha látsz 2nd connection-t a listában, a közös ismerősötöket egyből meg is kérdezheted, mit tud esetleg ő a cégről. Ezt csak olyan cég engedheti meg magának, akinek elég jó a híre, akár a kilépett dolgozók között is (mert jó poén a Linkedinen: kilépett dolgozókra is tudsz keresni, ha akarsz…)… A referenciaellenőrzés visszavág!
Ha Premium accountod van, össze tudod magad hasonlítani a többi jelölttel is. Ha van kedved ingyen kipróbálni ezt, hajrá, én minimális hasznát sem látom, hogy más jelöltekkel összehasonlítsa magát az álláskereső. Az a munkáltató dolga.
Kiszolgálják a recruitert is kicsit, ha már fizetett, van „share” funkció.
Ha esetleg valami nemszép átcsúszna a Linkedin szűrőin, jelentheted is az álláshirdetést…
Aztán jön a szokásos szöveg, feladatok, elvárások. Bár látszik, hogy akár ebben a konkrét hirdetésben az iparág miatt, akár a Linkedin stílusa miatt jóval lazábban és egyedibben fogalmaznak, mint pl. egy állásportálon a tizenéves sablonokból összetákolt álláshirdetésekben keresve az önállóan dolgozni tudó, belülről motivált jó csapatjátékost. Ha most ebből a screenshotból kiderül a cég maga, gondolom, nem bánja… 😊
A szöveg alatt is van érdekesség: sokan szeretnék a pay range funkciót (én nem 😊 , de hát ez a cég pont nem adta meg. Ha rákattintasz a Yes/No gombra, azonnal megy visszajelzés a Linkedinnek, hogy neked ez az infó kellene. Semmi sem fog történni, ezzel csak a Linkedin jövőbeli stratégiáját segíted ezügyben. És még egy fontos dolog, a job function: nincs melléduma, hívhatod akárhogy is a pozíciót, ez bizony értékesítés. Nem baj, ha ez világos mindenki számára.
Látod a cég címét, térképen is megadja, hová is kellene dolgozni járni. Fő az átláthatóság, egy Street view kereséssel egyből látnád azt is, hogy hogyan is nézne ki legalább kívülről a munkahelyed és környéke.
Ha még mindig nem elég, kapsz egy kis ismertetőt a cégről, és innen a cég Linkedin oldalára is tovább mehetsz.
—————–
A tanulság egyértelmű: jóval több információból, jóval pontosabb állásjelentkezést tudsz írni, és az állásinterjúra is fel tudsz készülni. Látszik, hogy minőségben teljesen más élmény, mint amit random állásportálon megszoktunk, jól ötvözi a közösségi oldal funkcióit az állásportálokéval.
A jelentkezés pontos folyamatával folyt köv. hamarosan.
# # #
Tetszett a poszt? Lájkold, oszd meg!
Egyetértesz? Vitatkoznál? Hozzáfűznél valamit? Várom szeretettel a kommented!
Ha neked is személyes segítségre van szükséged az álláskeresésedben, pályaorientációban, karrierváltásodban, válogass tematikus szolgáltatásaimból, nézd meg hogyan tudok segíteni eligazodni az álláskeresés útvesztőiben! További információkért látogasd meg Facebook-oldalam!
###
Belavoltam
mondta:Jo cikk, varjuk a kovetkezot 🙂
Viszont friss elmeny, megkeresett a linkedin-en egy recruiter ceg. Bedob az uriember egy rovid leirast. OK, nem rossz. Majd rakerdezek a linkedin messages-en a ceg nevere. Erre az a bullshit valasz, hogy egyelore nem arulhatja el.
Ez a bevett szokas vagy csak egy idiota recruiter-be szaladtam bele?
jobangel
mondta:Sok oka lehet annak, hogy így kell csinálnia, de nem hobbi… Szívesebben mondaná el, mint nem, de ilyenkor tényleg nem teheti. Ilyenkor azt érdemes mérlegelni, mit veszíthetsz, ha belevágsz a tárgyalásokba?
Francois Pignon
mondta:Ha elárulná, megkeresnéd te magad a céget, neki meg ugrana a jutaléka. Ennyi.
Belavoltam
mondta:Meg a feltetelezes is serto.
babona
mondta:Esetleg tényleg nem árulhatja el. Nem kell mindjárt az ÁVH-ra gondolni, talán csak szűk/zárt körből meríthetnek vagy nem akarják nagydobra verni hogy van valami, stb…
Belavoltam
mondta:Ez szinten nevetseges hozzaallas. De feltetelezesnek is az.
jobangel
mondta:Egy valós eset, régről: multi külföldről megbíz magyar fejvadászt, hogy keressen neki új középvezetőt egy bizonyos területre. Még a helyi country leader sem tud a keresésről, mert olyan átszervezést/felvásárlást készítenek elő, ami még belülről is bizalmas.