Elég volt a motiválásból!

Elég volt a motiválásból!

Mi motivál téged? – kérdezik állásinterjún, és sikítani akarok az ezt épp elszenvedő jelöltjeim nevében is. Miért nem értik, hogy a (leendő) munkavállaló nem így működik? Vagy, még az álláshirdetésbe beírták, hogy motivált embert keresnek. Sok probléma van ezzel, egyszerű történés döbbentett rá, hogy írjak erről.

Napi 2 liternyi tiszta víz megivása fontos egészségvédelmileg, amit nekem elég nehéz összehozni, ha csak nincs folyton előttem a téma. Be kellett hát ruháznom egy 2 literes kulacsra, azaz mindig a szem előtt lesz – valójában asztalom alatt és folyton felrúgom, tehát elvárásom, hogy záródjon jól 😊. Az egyszerű use case mellett tovább finomítottam a specifikációt, hogy passzoljon az íróasztalomon lévő cuccok színéhez (jó’van’na, ilyen vagyok). Így indultam túrázni a webáruházak erdejébe. Egy idő után elemi düh fogott el a mindenféle feliratos tartályoktól, miszerint óránkénti rovátkákkal felcimkézve „kitartás!” „jól csinálod!” és egyéb idióta, motiválásra szánt szlogenek jöttek elő. Kiegészítettem a specifikációt azzal, hogy ilyen irományok nem lehetnek azon a kulacson, amit beengedek az életembe. Makacs kereséssel megtaláltam az ideális ivócimborát, megrendeltem, happy end.

Mi bajom volt a motiválással?

Az egybites szlogenek, amik inkább feldühítettek, és másfajta akcióra késztettek, napi szinten jönnek szembe velem a jobangeli munkám során is, és simán ki tudom zárni őket. Álláshirdetések százait böngészem át havonta, a „belülről motivált” beosztottól a „csapatát motiválni képes” vezetőig mindig fontosan röhejessé alázott tényező a motiváció ezekben. Az álláskeresőket remekül el is lehet riasztani ezzel, mert a motivációt nem így játsszák. Az álláskereső majd bekerül egy cégbe, és beosztottként kell motiválódnia.

Egy cégnél a beosztottak lehetnek egyszerű munkások, akik pénzért jó munkát végeznek – őket pénzzel lehet motiválni, mással nem, a kékgalléros és a generalista világ ilyen. Lehetnek még a beosztottak között frusztrált munkamániások (workaholic), quite quittingben lebegő kiábrándultak, cég szövetségeseiként dolgozó specialisták/középvezetők, egyiküknél sincs értelme a mesterkélt motivációnak – nem lesznek tőle hatékonyabbak, és lojálisabbak sem. A workaholic rosszabbul lesz, mert úgy dekódolja, hogy kevésnek tartják, amit csinál. A munkáját szerető szövetségest, akinek fontos, hogy jól menjenek a dolgok, idegesíti, hogy ilyennel rabolják az idejét és erejét, a cég és a vezetője erőforrásait, miközben neki értelmes munkát kellene végeznie. És elvárja, hogy a vezetője is értelmes munkát végezzen az idegesítő szlogenek szajkózása helyett. Ha túl sok ilyet kap, már nem lesz képes kizárni ezeket, és mert szövetséges, felmerül benne a kérdés: miből kell több, mi hiányzik, ami miatt ennyire motiválni akarják, hogy még-még-még legyél valamilyen, tegyél meg valamit, higgy valamiben… Vezetőjét emberként és vezetőtípusként is ismerő specialista elgondolkodik:

Engem motiválsz, vagy Te vagy kétségbeesett?

Good morning, good marketshare” – igen, ezt egy multis felsővezető használta – fél éven belül lefeleződött a jól képzett mérnök-értékesítő gárdája, ilyen hülyeségtől értelmes ember menekül. Két éven belül felvásárolták a céget. Ha egy vezető ilyennel tud már csak előállni, az a nyilvánvaló vég. Ha komolyan vette volna az embereit és a saját vezetői vízióját, a cég küldetését, akkor számokat, terveket, miérteket mondott volna. A beosztottjai hülyének nézése nem épp motiváló.

A leghíresebb példa minderre Stephen Elop levele, a burning platform levél, 2011-ből. Ekkor Elop a Nokia vezetője volt, az általa írt felsővezetői körlevél minden dolgozóhoz eljutott, ami még inkább olaj volt a tűzre. Szó szerint.

Egy bugyuta tanmesével kezdett, miszerint egy tengeri olajfúrótornyon dolgozó munkás arra ébredt, hogy a torony lángokban áll: választhat, hogy ott marad, ami elsőre biztonságosnak tűnik, de minden bizonnyal halálos, vagy a veszélyes és ismeretlen kimenetet választva a vízbe ugrik. Elop a sztorit átkötötte a cégére: „[a Nokiánál] egy ilyen égő platformon állunk, így el kell határoznunk, hogyan változtassunk a működésünkön„. A nyomorú mesebeli munkás ugrott és jól megmenekült, Elop pedig vezérigazgatóként mesélte tovább, hogy az Apple és a Google úgy elhúzott mellettük az okostelefonok piacán, hogya Nokia csak radikális változtatásokkal tud fennmaradni – a Microsofttal kötött szövetségben, ugrás a vízbe. Ehhez akarta megnyerni a kétkedők hitét és támogatását, sikertelenül. A levélben és a történetében ezernyi hibát azonosítottak azóta mindenféle szakemberek (vezetéselméleti, szervezetfejlesztési, pszichológiai, PR-szakmai szempontokból). Mint motivációs célú akcióban, hiba volt a tartalom, a stílus, nem vette figyelembe a kulturális különbségeket, főleg nem fejezett ki bizalmat a szakemberei iránt. A fenyegetettségérzet kialakítása nem motivál, abból nem lesz hit, nem lesz pozitív akció a beosztottaktól (ha mégis, azt pl. az Enron-botránynál láttuk) A sajtóvisszhang volt a kegyelemdöfés… ez a versenytársaknak adott muníciót a stratégiájuk finomhangolásához.

A háttér: 2008-tól 2010 szeptemberéig Stephen Elop volt a Microsoft üzleti divíziójának vezetője. Jórészt nevéhez köthető a cloud koncepció, amivel a Microsoft jelentős versenyelőnyt ért el. Ebből a sikerből lépett ki, és váltott a Nokiához. 2011 februárjában a Nokia felsővezetőjeként kockázatos döntést hozott: szövetségre lépett a Microsofttal (ez lett volna a Windows Phone), mert tudta, hogy a Microsoft mellett is elment a mobilos piac, így mindkét cégnél egyszerre akarta behozni a lemaradást. 2013 szeptemberében a Nokia Devices&Services részlegét felvásárolta a Microsoft, Elop pedig ezzel visszatért a Microsofthoz felsővezetőként. A Windows Phone sorozatos sikertelensége miatt 2015 júniusában a Microsoft megvált Eloptól.

Jó, de akkor hogyan?

A kétkedőket meggyőzni, szabotőröket támogatóvá tenni, quite quitting-ben lévőket visszahozni, szövetségest megtartani mind más motivációs technikát igényel. Ráadásul ezek az állapotok nehezen azonosíthatók. A bugyuta tanmesék és szlogenek mondjuk egyik csoportnak sem lesznek jók. A vízióban vetett vakhitet pedig csak egy szektavezér képes feltüzelni és fenntartani – zárt környezetben, módosult tudatállapotú csoportban. Paradox módon ők nem vizionáriusok, hanem karizmatikus vezetők. A vizionáriusoknak szakmai víziók esetén szakmai meggyőződést kell elérnie az embereiknél.

Tudjuk, hogy az emberek akkor érzik jól magukat, ha a náluk lévő tudást akarja hasznosítani a cég. És, ha nem az ő hitük kell a sikerhez, hanem fordítva: a cég, a vezetők hisznek abban, hogy az egyes embereik tudása kell a sikerhez. Ezt pl. mindenki pozitívan tudja értelmezni, a takarító is, hiszen koszos tárgyalóban nem lehet jó üzletet kötni. A középvezetők, specialisták is, mert tudják, hogy fontos, amit csinálnak, értik, hogy a tudásuk hogyan része a tervnek, stratégiának, víziónak, hol tudnak értéket képviselni – és a felsővezetők is tudják, értik ezt. Már látszik, hogy mi is lenne az igazi motiváció:

  • a siker (a legkisebb siker is!)
  • az elismerés,
  • a vezető bizalma a beosztottjai szakmai jártasságában.

Ezekből viszont sosem elég, ezeket nem lehet túladagolni. És ha ezek híre kerül ki a sajtóba, azt úgy hívják, hogy employer branding, aminek csakis pozitív hatása lesz. Amikor pedig álláskeresőként szembesülsz a kérdéssel, hogy mitől is vagy te motivált, ezt a 3 dolgot el is mondhatod, bele is lehet menni: mi a siker, mit értékelsz elismerésnek, és mi az elvárásod a vezetőddel szemben, hogyan fejezze ki a bizalmát?

# # #

Tetszett a poszt? Lájkold, oszd meg!

Egyetértesz? Vitatkoznál? Hozzáfűznél valamit? Várom szeretettel a kommented!

Ha te is magabiztosan akarsz a szakmai tudásodra alapozva karriert építeni, válogass tematikus szolgáltatásaimból, vagy nézd meg hogyan tudok segíteni egy vezetői portfólióval eligazodni az álláskeresés útvesztőiben! További információkért látogasd meg Facebook-oldalam, vagy kövesd a #jobangel -t a Linkedinen!

# # #

Tetszett? Oszd meg másokkal is!

Válasz Gabó hozzászólására

Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Mások mondták:

  1. Allyra
    mondta:

    Két megjegyzésem lenne 🙂

    Az „quiet quitting”, azaz csöndes felmondás, nem quite quitting (majdnem felmondás) 🙂

    A másik: nem, nem értek egyet, a kékgalléros munkavállalót is lehet és kell(ene) is motiválni, nem csak pénzzel.
    Nyilván, ha nem kapsz elég pénzt, hogy rendesen megélj, a többi erősen háttérbe szorul, de a kékgallérosokra is igaz, hogy ha csak komoly munkával ki nem ölték belőlük, örülnek annak, ha a vezetőik látják, hogy mit is tesznek le az asztalra, és látjak, ha jól dolgoznak, és ezt ki is nyilvánítják.
    Nyilván ez munka a vezető részéről, mert tényleg látnia kell, és személyre szabottan és konkrét helyzethez igazodva kell visszajeleznie, az általános szöveg semmit se ér. Csakhát kékgalléros munkásokba ennyi energiát nem szoktak beletenni..

    Hozzátartozik, én is betanított munkát végzek, bár annak bőven a felső szegmensét – nem szalagmunka 😉 – és tudom, hogy engem pont ez motivál, meg az, hogy embernek nézzenek, és épp ezért váltok most, cégen belül, egy kevesebbet fizető pozícióra, de olyan vezető alá, akiről tudom, hogy értékelni fogja, amit adni tudok. És azt is tudom, mert látom, hogy azok a kollégák, akik fennhangon mondják, hogy őket a több pénz motiválja, ha jobban belemegyünk, mind fontosnak tartják a tisztességes és egyenlő bánásmódot és a személyre és szituációra szabott értékelést. És nyilván mindenki tudja, mikor lazult/hibázott, és mikor brillírozott/tette oda különösen magát. Aztán persze, egy egyszerű buksisimi nyilván nem elég az éves fizuemeléskor, de szerintem az egy fehérgallérosnak se elég.

    Amúgy ezektől a generikus „motivációs” szövegektől én is a falnak megyek, és rosszabbnak tartom, mintha nem is lennének.

    1. jobangel
      mondta:

      Köszönöm, gépelési hiba javítva!

  2. Egyszer egy állásinterjún megkérdezték tőlem, hogy hogy látom magam 5 év múlva? Ezt válaszoltam:
    Ülök a tengerparton egy koktéllal a kezemben egy napozóágyon, és nézem, ahogy a hajók leesnek a Földről a tenger túloldalán.
    (Ez „nagyon tetszett” nekik.)

    1. jobangel
      mondta:

      A humor használata állásinterjún lehet jó pont, de nem mindig az… És természetesen tesztelheted ezzel a másik felet, mennyire veszik a lapot. Ez a szöveg jó volt, de folytatni kellett volna, hogy „komolyra fordítva, az a szakmai célom, hogy … „

      1. Balfredo Alfredo
        mondta:

        …és megint nem arról beszélünk, hogy mennyire értelmetlen a ‘hogyan látja magát 5 év múlva?’ kérdés, hanem arról, hogy mi rá a helyes válasz???
        Egyébként is, Összeszerelőország rögvalóságában az esetek 99,9999 százalékában az egyetlen motiváció a magasabb munkabér. Ettől lehet magasröptű eszmefuttatásokat írni, de a gyakorlati helyzet akkor is ez!

    2. Belavoltam
      mondta:

      Egy masik meresz valasz: a leendo fonokod fonokekent 🙂

    3. François Pignon
      mondta:

      Azt szoktam erre mondani, hogy először azt szeretem megnézni, hogy hol voltam 5 évvel ezelőtt.

      Ez a kérdés egyébként a motiváció mellett a másik mumust, az ambíciót is kapargatja, ami ha nem is feltétlenül ezzel a szóval, de a mai napig ott bujkál az álláshirdetésekben.

      De rímel az egyik előző blogbejegyzésre is a kérdés: rettegni szoktak az álláskeresők a jobhopperségtől, pedig valójában a kutyát nem érdekli. Mert ha olyan a munkaerőpiac, hogy kell ember, akkor úgyis behívnak interjúra. Ha viszont le van ülve a piac, akkor meg akármilyen csodás szakmai előmenetellel és világbajnok önéletrajzzal se fogsz semmit találni, ha belegebedsz se.

      „Itt tartottam 5 éve, és ha újabb 5 év eltelik és még ugyanitt tartok nálatok, akkor nem lesz természetes a mosolyom” – ezt kell valahogy polkorrekten előadni. Mert ha favágó bérrabszolga kell nekik, akkor legalább megspórolsz magadnak egy fölösleges második körös interjút egy valójában nem is létező béralkuval a végén.

      Slusszpoén: angol nyelvterületen még nagyobb sikítófrász tör rám, amikor azt látom az álláshirdetésekben, hogy „self-motivated” embert keresnek. Újbeszélben ezt azt jelenti, hogy „kiszúrjuk a szemed megalázó fizetéssel, de te őszinte mosollyal járj be dolgozni”.

      A lényeg, hogy elég már az ambícióból, motiváltságból, terhelhetőségből és rugalmasságból. Köszönjük a cikket.

      1. Belavoltam
        mondta:

        Par eve egy magyar tulajdonu (NER-es?), az allamnak beszallito IT cegnel irtak az allashirdetesben, hogy nagyfoku stressztures. Megkerdezem a recuitert, hogy itt mire gondolt a kolto? Mert reszemrol inkabb kerulni akarom a munkahelyi stresszt. Egyreszt mert nem jo erzes gyomorgorccsel felkelni reggelente, masreszt en a tet nelkuli (=stresszmentes) helyzetekben teljesitek a legjobban. De aztan nem eroltettuk a dolgot, mert nevetseges volt a fizetes 🙂